PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN 
PEJABAT DAERAH DAN TANAH JEMPOL SEHINGGA DISEMBER 2019

 

 

 

BIL.

 

 

JANJI

Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan

Tidak Menepati Masa /Standard Piagam Pelanggan

Jumlah Perkhidmatan

Jumlah Menepati Standard*

% Menepati

Standard

Jumlah Tidak Menepati Standard*

%Tidak Menepati Standard*

UNIT HASIL

 

1.

Tempoh Masa Menunggu Dan Mendapatkan Perkhidmatan Dikaunter Dalam Tempoh 15 Minit.

 1 pelanggan dalam masa 10 minit

100%

0

0

48,714

2.

Tempoh Masa Memproses Bayaran Cukai Serta Dokumen Yang Lengkap Dalam Masa 5 Minit.

 48,714 hak milik

100%

0

0

48,714

UNIT PEMBANGUNAN DAN PELUPUSAN TANAH

 

3.

Memproses Dan Mengemukakan Permohonan Pemberimilikan Tanah, Lesen Pendudukan Sementara Dan Perizaban Tanah Kepada Pihak Berkuasa Negeri Dalam Tempoh 6 Bulan Daripada Permohonan Diterima.

Proses permohonan pemberimilikan, LPS dan rizab mengambil masa anggaran minima 6 bulan sehingga diangkat ke Pihak Berkuasa Negeri dan dapat keputusan.

Pemberimilikan 80%

     Rizab 60%

      LPS   0%

0

Pemberimilikan 20%

     Rizab 40%

      LPS   0% 

 

4.

Memproses Dan Mengemukakan Permohonan Untuk Serahbalik Dan Berimilik, Pohon Semula Tanah, Tukar Syarat Dan Pecah Sempadan Tanah, Penyatuan Tanah Dan Pecah Sempadan Atau Pecah Bahagian Tanah Dalam Tempoh 1 Bulan Daripada Permohonan Diterima.

Serah balik 1 fail 14 hari bekerja ke PTGNS.

Tukar syarat / pecah sempadan 1 Bulan

85%

0

15%

 

UNIT PENDAFTARAN

 

5.

Memastikan Semua Perserahan Urusniaga Dan Bukan Urusniaga Didaftarkan Dalam Tempoh 1 Hari Bekerja.

Urusniaga 526

Bukan Urusniaga 562

100%

0

0%

1,088

6.

Memastikan Semua Permohonan Kebenaran Pindahmilik, Pajakan Dan Gadaian Tanah ( E-Consent ) Yang Lengkap Diproses Dalam Tempoh 14 Hari Bekerja.

 287 permohonan berjaya diproses

100%

0

0%

287

UNIT PEMBANGUNAN

 

7.

Mengeluarkan Surat Tawaran Kerja Perolehan Secara Sebutharga Bagi Projek Pembangunan Fizikal Dalam Tempoh 14 Hari Bekerja Setelah Mendapat Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Sebutharga

 60 sebutharga

100%

0

0%

60

UNIT KHIDMAT PENGURUSAN

 

8.

Memproses Baucar-Baucar Bayaran Yang Lengkap Dalam Tempoh 14 Hari Bekerja.

 835 baucar

100%

0

0%

835

9.

Memberikan Maklumbalas Kepada Aduan Atau Pertanyaan Dalam Tempoh 14 Hari Bekerja.

 6 aduan

100%

0

0%

6

 

**Laporan pencapaian piagam pelanggan dikeluarkan setahun sekali pada setiap tahun pada akhir bulan Oktober.

logo bm ns sprm bpa jpa msc   mampu spa

spr

mdec

malaysia